Aktuelt

Våren har kommet, på tide å krype ned i en våt grøft. (T. Langseth)

tirsdag 8. januar 2013

Isklatring!

Lars førstebestiger Nybunutfossen (WI3) på Lifjell

Bø og omegn er ikke bare et mekka for klatring på klippe, området byr faktisk også på variert og artig isklatring. I skrivende stund er sesongen allerede godt i gang og mange har allerede vært ute og svingt øksene.
For deg som ennå ikke har kommet i gang, her kommer noen anbefalninger:

Cragging:

Juvsåa/Oterholt
Dette er isklatrecragget i Bø fremfor noe. Masse lette og moderate islinjer på god is og muligheter for en del oppsøkende klatring i brattere lende med tilhørende krafsing. En mikslinje med noen bolter er etablert. enkelt å rigge topptau. Fører finnes her

17. Mai cragget.
En kjapp session på is før skolen, etter skolen eller i friminuttet? 17. mai cragget er stedet. Dette noe obskure klatrefeltet er beskrevet i klatrefører for Telemark og befinner seg langs grusveien oppstrøms for Folkstadbrua. Noen dedikert fører for is er ennå ikke produsert, men mulighetene er åpenbare og krever kun følgende introduksjon.  Det er per i dag boltet 3 mikslinjer i fjellveggen like ved grusveien. Den første du kommer til holder nok M5/M6 de to neste er hardere. Inne i skogen på selve 17mai cragget går det en åpenbar linje på ren is. Denne holder WI4 og er klassisk. Til venstre går det en boltelinje langs noen istapper. Dette er Lasses mix og holder M7 (topper ikke ut).

Fosser:

Tromfoss (WI3)

Klassisk to taulengders treer foss i spektakulære omgivelser på Liheia. Anbefales på det kaldeste.
Fører finnes her.

Vefallsbekken (WI4)

I retning Seljord nærmere bestemt ved Vefall kan man på høyre hånd tydelig skimte en foss fra veien. Dette er Vefallsbekken. Fører er ennå ikke laget, men dette er det du trenger å vite: Parker på småbruket like nedenfor fossen. (Bank på og spør om lov først) Følg umerket sti som starter i høyrekant av jordet ved småbruket til foten av fossen. Første taulengde er på bildet til venstre og går til standplass i trær omtrent hvor bilde til høyre er tatt.( Ved tynne forhold kan første lengde unngås i skogen til høyre.) Det er en fordel å traske den neste biten løpende til det begynner å bli bratt for så å klatre den siste firerlengden til topps. Her er det vanlig å rappelere av, men dersom man følger bekken videre et stykke dukker det opp et par lettere taulengder til som faktisk er verdt rusleturen.

Sandenfossen (WI2)

Like ved Sanden Camping ved Seljordsvannet ligger en flott foss i et juv like ved veien. Dette er Sandenfossen. Parker i lomma til høyre for campingplassen og gå innover på veien. Når veien begynner å trekke mot høyre er det på tide å gå inn i skogen mot venstre og ned i juvet. Følg bekken inn til foten av fossen. Enkleste vei er normalt i venstrekant, men her er det ofte en del vann. Vær derfor obs på gjennomslag når denne varianten velges. Høyrekanten har oftere bedre is, men er litt brattere. Rapell fra trær på toppen.

Dette er bare en liten smakebit på hva nærområdet har å by på. Episode to, Flatdal kommer snart.